“הכנופיות השתלטו על השוק”: דילמת הקנאביס של העיר החופשית כריסטיאניה

האם נהרס סופית שוק הקנאביס המיתולוגי באוטונומיה ההיפית של קופנהגן, כריסטיאניה? בשנים האחרונות הפך המקום לשנוי במחלוקת ומעורר מתחים בין הסוחרים לתושבים לאחר שארגוני פשע אלימים השתלטו על האזור

לפני מעט יותר משנה חגגו בכריסטיאניה, המכונה גם “העיר החופשית”, 50 שנים להיווסדות הקולקטיב המיוחד שנוצר בקופנהגן בירת דנמרק, אך ברקע החגיגות הצבעוניות ריחף ענן שחור שמטריד את תושבי המקום: מקרה רצח נוסף שאירע שם לפני כמה חודשים היה ‘הקש ששבר את גב הגמל’ מבחינת רבים מהמקומיים ובצעד חסר תקדים הם פנו למשטרה ולרשויות בבקשה לסגור את שוק הקנאביס המתנהל שם בגלוי תחת כיפת השמיים.

הרשויות מעלימות עין

הרעיון של “העיר החופשית” החל לרקום עור וגידים בתחילת שנות השבעים העליזות של המאה הקודמת (1971) לאחר שעיתונאי ופעיל חברתי מקומי בשם ג’ייקוב לודוויגסן (Jacob Ludvigsen) פרסם כתבה בה תיאר סיור שהוא וחבריו ערכו במחנה צבאי בריטי נטוש הנמצא באי אמאגר, קילומטרים ספורים ממרכז קופנהגן, והצהיר כי “האזרחים כבשו את ‘העיר האסורה’ של הצבא”. 

זמן קצר לאחר מכן החלו לפלוש לאזור עשרות (שהפכו בהמשך למאות) בני אדם, רובם אזרחים דנים אך ביניהם היו גם “היפים” ממדינות אחרות במערב אירופה (בעיקר מגרמניה, בריטניה, שבדיה ונורבגיה), תוך שהם מצליחים להשתלט על שטח בהיקף של כ-350 דונם. התושבים החדשים יצרו במקום קהילה אלטרנטיבית הפועלת כסוג של קומונה, והכריזו בשלב מסוים על הקמת אוטונומיה עצמאית המכונה “העיר החופשית כריסטיאניה”, על שמו של כריסטיאן הרביעי, הנחשב עד היום לאחד המלכים המוצלחים ביותר בהיסטוריה של דנמרק.

כריסטיאניה 2024 - לא מה שהיה פעם
כריסטיאניה 2024 – לא מה שהיה פעם

במהלך השנים הראשונות, “העיר החופשית” זכתה להתעלמות מופגנת מצד הרשויות הדניות, עד שבשנת 1976 הגיש שר הביטחון המקומי עתירה לבית המשפט בדרישה להורות על פינוי האזור. ההתדיינות החוקית והמשפטית סביב הסוגייה נמשכה כמעט 15 שנים, עד שבסוף שנות השמונים (1989) אישר הפרלמנט הדני חקיקה היסטורית שהעבירה חלק מסמכויות עיירת קופנהגן לידיהם של הכריסטיאנים ולמעשה נתנה להם מעין עצמאות באוטונומיה משלהם.

מחוז האורות הירוקים

הערכים השיתופיים שעליהם הושתתה הקהילה, לצד ערכים נוספים המזוהים עם היפים כמו סביבתנות וקיימות, החלו לדעוך במשך השנים שחלפו, והמקום הפך יותר ויותר “קפיטליסטי” או “ממוסחר” עם הזמן. אחת הסיבות לשינוי היא העובדה שהמקום הפך לאחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בקופנהגן, עם ממוצע של יותר מחצי מיליון מבקרים בשנה.

עם זאת, כריסטיאניה עדיין מצליחה לשמר עד היום חלק מאותם אלמנטים “של פעם”. רוב האזורים בשכונה מעוטרים בציורי קיר צבעוניים, מתקיימות במקום מגוון סדנאות אמנות ומתנהלת שם סצנת לילה ייחודית. בנוסף, חל במקום איסור מוחלט על החזקת כלי נשק, מכירה של סחורה גנובה או סמים קשים, וגם נאסרה הכניסה לאזור עם רכב פרטי (בשנים האחרונות הוקצו 14 מקומות חנייה חדשים בקצה השכונה).

כריסטיאניה
כריסטיאניה 2024

הרחוב המפורסם ביותר בכריסטיאניה הוא כידוע הרחוב המכונה “פושר סטריט” (Pusher Street), רחוב ה”פושרים” (כינוי לסוחרי סמים), או בשמו הרשמי “מחוז האורות הירוקים” (Green Light District). ברחוב זה מתקיים מעין שוק פתוח למכירת מוצרי קנאביס בדוכנים תחת כיפת השמיים, הפעיל כבר כמה עשרות שנים כמעט ללא הפרעה.

בתקופת השיא של המקום, ניתן היה למצוא בפושר סטריט עשרות דוכנים (“באסטות”) עם רוכלים המציגים לראווה סוגים שונים של חשיש מרחבי העולם לצד תפרחות קנאביס ממבחר זנים.

לא חוקי אבל מותר

למרות שמכירה של קנאביס וחשיש נחשבת בלתי חוקית על פי החוק בדנמרק גם בימים אלו, הרשויות המקומיות קיבלו החלטה מודעת להעלים עין מהתופעה מתוך הבנה שכל ניסיון לסגירת “רחוב הפושרים” לא באמת יצליח להעלים את השוק השחור בעיר אלא בעיקר יוביל לפיזור של פעילות הסוחרים ברחבי השכונות הסמוכות.

שוק הקנאביס הפתוח של כריסטיאניה עורר באופן טבעי את תשומת ליבם של לא מעט תושבים בקופנהגן וגם של פוליטיקאים מקומיים, שחלקם ביקשו לסגור את פעילות המסחר במקום לצמיתות.

כריסטיאניה
“קהילת כריסטיאניה החליטה ש’רחוב הפושרים’ צריך להיסגר לאלתר”

למרות שלאורך השנים הצליחו הכריסטיאנים להתנגד ביעילות לכל יוזמה חיצונית שחתרה לסגירת הרחוב, נראה שבמהלך השנה החולפת עולים יותר ויותר קולות מתוך “העיר החופשית” עצמה אשר קוראים “לסגור את הבאסטה” של סוחרי הבאסטות בשכונה.

רצח ראשון בשכונה

כפי שניתן היה לצפות, הנוכחות של שוק קנאביס וחשיש המתנהל באופן כמעט בלתי מפוקח, משכה למקום לא מעט טיפוסים מפוקפקים וארגוני פשיעה המבקשים לקחת לעצמם נתח מהרווחים.

למעשה, כבר משנות השמונים נאלצו הכריסטיאנים להתמודד עם מאבקים בין כנופיות אופנוענים מקומיות המבקשות להשתלט על דוכני הקנאביס בשכונה, אך למרות זאת “רחוב האורות הירוקים” נותר אזור בטוח יחסית שהמשיך לנקז אליו מבקרים רבים לכל אורך השנה.

כריסטיאניה
“לא היו וייבים של שלום והרמוניה”

בשנת 2005 נרשמה הפעם הראשונה בה במסגרת עימותים בין כנופיות נהרג אדם (ושלושה אחרים נפצעו) כתוצאה מירי חי שבוצע ברחוב. מעט יותר מעשור לאחר מכן (2016) מהגר מוסלמי מבוסניה פתח בירי באמצע הרחוב לעבר שני שוטרים מקומיים שביקשו לערוך עליו חיפוש. המהגר, שהיה בעל עבר של עבירות אלימות והיה מוכר למשטרה גם מתחום הסחר בקנאביס, הצליח לברוח מכריסטיאניה אך בסופו של דבר נהרג במהלך קרב יריות בינו לבין כוחות המשטרה שמצאו אותו מתחבא באחד הפרברים של קופנהגן.

בנקודה זו חשוב לציין שבאופן כללי אירועי ירי נחשבים לנדירים מאוד בדנמרק. להמחשה, עד למקרה המדובר, הפעם האחרונה בה שוטרים דנים נפצעו כתוצאה מירי חי התרחשה יותר מעשרים שנים קודם לכן (בשנת 1995).

כריסטיאניה
כבר לא שוק קנאביס קטן וחמוד? כריסטיאניה

התקרית האלימה עם המהגר הבוסני סימנה נקודת מפנה משמעותית בצורת ההסתכלות של כריסטיאנים רבים על שוק הקנאביס המתנהל בחצר האחורית שלהם. אם עד אז היה קונצנזוס בקרב רוב התושבים שתמכו בהמשך הפעילות ב”רחוב הפושרים”, הרי שמאז האירוע נשמעו לא מעט מקומיים המתלוננים על ההשתלטות העוינת של ארגוני הפשע על האזור והפגיעה באופי השלו והפסטורלי שהיה בעבר חלק בלתי נפרד מהווי השכונה.

הכריסטיאנים נגד שוק הקנאביס

ב-26 באוגוסט 2023 הגיע המאבק האלים בין הכנופיות בכריסטיאניה לשיא חדש, כאשר צמד חמושים רעולי פנים פתחו בירי בשטח כריסטיאניה, מה שגרם למותו של אדם בשנות השלושים לחייו ולפציעתם של ארבעה נוספים. אירוע זה היה ללא ספק הקש ששבר את גב הגמל מבחינת המקומיים, וביום למחרת כבר יצאו מאות מתושבי השכונה כדי לחסום את הכניסה ל”רחוב הפושרים” עם בריקדות ומכולות במחאה נגד ההשתלטות של ארגוני הפשיעה על שוק הקנאביס.

בהודעה משותפת שפרסמו התושבים נכתב כי “קהילת כריסטיאניה החליטה ש’רחוב הפושרים’ צריך להיסגר לאלתר. הפשע המאורגן מוצץ את האנרגיה מכל הדברים החיוביים שאנחנו רוצים לראות בכריסטיאניה והוא גורם למחלוקות, שנאה ואלימות.”

למרות השפה הנחרצת, הבהירו התושבים כי האחריות על סגירת הרחוב נתונה בידי הרשויות הדניות: “לתושבים בכריסטיאניה אין את המשאבים או היכולות לסגור את ‘רחוב הפושרים’ ולוודא שהוא אכן יישאר סגור. בסופו של יום אנחנו אנשים נורמטיביים עם משפחות וילדים, חברי הכנופיות הם אנשים אלימים שלא חוששים להרוג בשביל להגן על הכסף והטריטוריה שלהם.”

כריסטיאניה
“השתלטו על השוק הזה כנופיות אופנוענים”

גם סופי אנדרסן (Sophie Andersen), ראשת העיר של קופנהגן, הצטרפה לתושבי כריסטיאניה ופרסמה הצהרה הקוראת להימנע מרכישת קנאביס בשכונה: “אני מבקשת ממאות אלפי התיירים והסטודנטים הזרים שעברו לאחרונה לקופנהגן להימנע מרכישת קנאביס וסמים אחרים בכריסטיאניה. אתם אולי חושבים שמדובר במעשה תמים, אבל תחשבו על זה שאתם מכניסים כסף לארגוני פשיעה שיורים ברחובות ומסכנים אנשים חפים מפשע.”

על אף האירועים הדרמטיים והמחאה, שוק הקנאביס בכריסטיאניה עדיין רחוק מלומר את המילה האחרונה. למעשה, פחות מ-24 שעות לאחר שהכניסה לרחוב נחסמה, הסוחרים הצליחו להסיר את הבריקדות כמעט ללא כל התנגדות מהמקומיים, והגישה לאזור השנוי במחלוקת נפתחה בשנית.

“לא היו וייבים של שלום והרמוניה”

אך יחד עם זאת, ברור לכולם שבשנים האחרונות משהו רע מאוד עובר על כריסטיאניה, כך למשל ניסח זאת תושב המקום באחד הפורומים באתר Reddit:

“תייר יקר, אנא הימנע מרכישת קנאביס בכריסטיאניה. מלבד העובדה שמדובר בגראס באיכות פח זבל, הכסף שלך הולך ישירות לכיסים של ארגוני פשיעה אלימים ביותר, לא אכפת להם מאיכות המוצר שהם מוכרים, לא אכפת להם מכריסטיאניה ולא אכפת להם ממך – אכפת להם רק מהכסף. אנשים נורו, נדקרו וספגו אלימות ב’רחוב הפושרים, זה כבר לא שוק קנאביס קטן וחמוד (אם הוא אי-פעם היה בכלל כזה). הרחוב הזה לא בטוח, הוא הפך למפלצת שעולה על כל דמיון, אם אתה רוכש שם קנאביס או חשיש אתה תומך בהרס של כריסטיאניה, באלימות וברצח.”

כריסטיאניה
“מהגרים מוסלמים מתנהגים באופן מאוד אגרסיבי”

באתר הטיולים Tripadvisor תיאר זאת אחד התיירים שפקד את השכונה לאחרונה כך:

“תמיד אהבתי את צורת החיים ההיפית, אבל בכריסטיאניה לא היו ‘וייבים’ של שלום והרמוניה, אלא אם כן אתם מחשיבים חבורה של טיפוסים מפוקפקים ואלכוהוליסטים כ’היפים’. מצאתי כאן כמה חולצות מודפסות למכירה, כובעים ממותגים, ניירות גלגול בטעמים ועוד כמה אביזרים במחירים מוגזמים, אבל לא הרבה מעבר לכך. ה’קומונה’ לכאורה שפועלת כאן לא נראית ידידותית במיוחד, ואני בהחלט הייתי נמנע מלבקר את המקום בלילה.”

“הערבים קודם יורים ורק אחר כך שואלים שאלות”

“האמת היא שמבחינה חיצונית לא הרבה השתנה ב’רחוב הפושרים’ בכריסטיאניה בארבעים השנים האחרונות,” מספר למגזין קנאביס ישראלי החי בקופנהגן כבר עשרות שנים. “מדובר ברחוב די קטן, משהו כמו 30 או 40 דוכנים של אנשים שמוכרים סוגים שונים של קנאביס וחשיש. עם הזמן זה הפך לאחד המוקדים הכי מתויירים בקופנהגן – אפילו יותר מהארמון של המלכה.”

“ההבדל המשמעותי בין השנים הראשונות של ‘רחוב הפושרים’ להיום, הוא באנשים ששולטים על הדוכנים. בהתחלה אני מניח שהדוכנים היו בבעלות מלאה של הכריסטיאנים, התושבים המקוריים שהתנחלו במקום, אבל מהר מאוד השתלטו על השוק הזה כנופיות אופנוענים, במיוחד כאלה המכונים ‘מלאכי הגהנום’ (Hells Angels). היו להם מאבקי שליטה עם כנופיות אחרות שלפעמים הפכו לתקריות אלימות, אבל בסך הכל הייתה תחושה די בטוחה של ‘Fair Play’ (משחק הוגן).”

“העניין הוא שבשנים האחרונות החלו להופיע באזור יותר ויותר טיפוסים מפוקפקים, בעיקר מהגרים מוסלמים שמתנהגים באופן מאוד אגרסיבי,” מסכם הישראלי ומספר שבעקבות שינוי המצב בכריסטיאניה הוא כמעט כבר לא פוקד את המקום .”הערבים קודם יורים ורק אחר-כך שואלים שאלות. רק לפני כמה חודשים נרצח שם מישהו ולא בפעם הראשונה. פעם הייתי מבקר שם לא מעט, היום אני בקושי מסתובב באזור. נהייתה ברחוב הזה אווירה מגעילה, מאוד לא נעים, אנשים עצבניים עם פתיל קצר כי הם מפחדים מפשיטות שהמשטרה עושה שם באופן תדיר, אפילו אני פעם כמעט חטפתי מהם מכות רק כי צעדתי בטעות מאחורי הבאסטות שלהם.”

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר